Tuesday, May 31, 2011

Cakap Mesti Serupa Bikin

Dah jadi adat dan budaya orang kita,kalau bercakap tu tak sah kalau tak berapi.. tapi selalunya aku tengok,cakap je lebat.. tapi habuk pun tarak.. lebih senang kita bercakap, mengarah, mengomen orang lain daripada buat sesuatu tindakan dengan sendiri.. lebih senang untuk kita menilai kesalahan orang lain daripada menilai kesalahan diri sendiri..

Bak kata orang, kuman kat seberang laut kita nampak, tapi gajah depan mata tak nampak.. salah orang terang2 kita nampak.. lepas tu siap puji diri sendiri lagi duk kata kita ni bagus.. bukan diri kita sendiri untuk menilai kita ni bagus ke tak, biarlah orang lain yang menilai kita sebab kita akan nampak benda yang bagus2 je tentang diri kita.. kadang2 kita tahu sesuatu benda tu memang kekurangan atau silap diri sendiri, tapi ego dalam diri saja yang menafikan semua tu.. biasalah,sape nak mengaku berak kat tengah jalan.. tengok je la orang kat kedai kopi, kalau nak hentam kerajaan, berapi kaw2 kalah ahli parlimen cakap.. tapi bila orang suruh bersuara dalam mesyuarat,semua diam.. lepas tu komen lagi bila orang buat keputusan..


Lagi satu, tak payah la kedekut kalau hal2 berkait dengan duit ni.. dalam hadith pun ada sebut salah satu sebab kebinasaan hidup ialah terlalu bakhil dengan diri sendiri.. kalau dengan diri sendiri pun kedekut sampai sampai sanggup berlapar,baik tak payah cari duit.. duit yang kita dapat tu untuk diguna,bukan untuk disimpan je.. tak guna kalau ada duit banyak tapi takleh pakai.. haish~

2 comments:

  1. kalau kita kritik org dari blkg x mendatangkan faedah kat mana2 pihak
    baik diam n berzikir!

    x suka lelaki kedekut! pfft...

    ReplyDelete
  2. Tu la..orang kita ni memang suka cakap je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...