Friday, May 27, 2011

Rambut Gugur.. Haish~

Berapa banyak rambut harus gugur setiap hari? 

Lebih kurang 90% daripada rambut di kulit kepala berada dalam fasa pertumbuhan manakala 10% lagi berada dalam fasa rehat. Setiap hari beberapa helai rambut akan gugur mengikut kitaran di mana lebih kurang 100 helai rambut boleh gugur dalam sehari. 



Petua mengurangkan rambut gugur yang disebabkan faktor kurang normal:

Tuan blog ni pun menghadapi masalah rambut yang gugur. So aku try la google kat mana2 page yang sesuai untuk aku amalkan.. boleh ke?? Hmm ntah la,boleh la kot.. petua orang tua la katakan..cuba dulu baru tau..

Dapatkan daun lidah buaya, ambil lendirnya sahaja. Kemudian campurkan lendir daun lidah buaya ini bersama dengan bunga raya putih dan juga daun bunga tersebut. Ketiga-tiga bahan ini dimasukkan ke dalam blender dan blend menggunakan sedikit air (sedikit sahaja). Setelah itu sapukan ramuan yang telah siap tadi ke akar rambut. Pastikan ia kena pada seluruh kulit kepala. Biarkan selama lebih kurang 30 min, kemudian mandi dan bilas rambut seperti biasa. Bagi mereka yang mempunyai masalah kelemumur, syampu rambut menggunakan jus buah limau purut. Hasilnya, anda akan dapat lihat sebaik sahaja rambut anda mula mengering. Dalam petua ni cakap, yang pasti, anda akan merasa cukup selesa selepas itu. Cubalah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...