Friday, May 20, 2011

Bila Law Student Jadi Cikgu

Baru je balik dari Shah Alam,terus dipanggil bertugas sebagai guru ganti di Sekolah Kebangsaan Mulong 2, dekat je ngan rumah aku.. So dengan rasminya pada 18hb Mei 2011,aku bergelar seorang guru..hehehe.. Hari pertama dalam hidup aku sebagai seorang pekerja yang dibayar gaji.. Mula-mula nervous jugak bila dapat tawaran untuk ganti cikgu Bahasa Inggeris.. yela,dah la tak sempat nak ready apa2 pun,terus je pergi lapor diri kat pejabat tu.. takut, berdebar, cuak, happy, teruja.. semua perasaan ada dalam hati aku time tu.. hahaha..

Tak sampai setengah jam aku lapor diri,dah kena masuk kelas..nasib baik darjah 1..

Aku mula melangkah masuk ke kelas 1 Gigih..

"Assalamualaikum Cikgu!!" satu kelas bagi salam kat aku..masa tu aku rasa nak tergelak sebab ni first time dapat greeting dari murid..hehehe.. aku tengok muka murid dalam kelas tu sorang2..sume semangat tengok muka aku sebab aku cikgu baru kat sekolah tu..huhuhu..

Mula2 aku fikir senang je kalau nak ajar murid darjah 1 ni..rupa2nya lebih susah dari yang aku bayangkan.. betapa susahnya nak kawal budak2 tu dalam kelas,Tuhan je yang tahu.. Habis je kelas tu,masuk pulak kelas darjah 2..yang ni senang sikit nak control murid sebab dah besar..so diorang dah pandai dan lebih matang dari darjah 1..yang paling senang nak ajar,control dan bagi arahan ialah murid darjah 4.. semuanya dah bijak pandai..time aku cakap, diorang diam tanda hormat..

Tapi yang paling best,baru 2 hari aku mengajar,dah dapat hadiah dari murid darjah 1 sempena Hari Guru..terima kasih banyak2 untuk penghargaan tu..hehehehe~

Cikgu Shauki
Al-Fatihah untuk Allahyarham pemilik blog telordibasuh yang telah menghembuskan nafas yang terakhir semalam (19 Mei 2011)..semoga roh beliau ditempatkan bersama golongan yang beriman..

2 comments:

  1. alala,good luck!bestnya dapat layan diorg.

    n alfatihah utk arwah.

    ReplyDelete
  2. wah x snagka shauki yang aku kenali juga boleh jadi warga pendidik...xpe. demi sebuah kenangan... al-fatihah buat arwah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...