Thursday, September 15, 2011

Coretan Dari Seorang Sahabat -ep2

[Sambungan dari Coretan Dari Seorang Sahabat -ep1


Setiap Masa Ku Bawa Surat Itu...Surat Yang Tiada Nama Penerimanya..Kerna Ketika Itu, Aku Masih Lagi Tidak Tahu Akan Nama Wanita Yang Menjadi Idaman Hatiku Itu...Jadi, Berharap Aku Akan Terserempak Dengannya... Andai Aku Terserempak...Maka, Tak Teragak Agak Aku Akan Memberikan Surat Itu Kepadanya..Tapi...Malang Sekali..Tiada Satu Peluang Dan Ruang Masa Pun Untuk Aku Terserempak Dengan Dirinya...Rungsing Kepala...Yela, Selagi Surat Ini Tak Sampai Kepada Nya, Maka Selagi Itulah Kepala Ini Rungsing Memikirkannya...

Dan..Satu Hari, Aku Diberi Satu Maklumat...Dimana Ku Ketahui Namanya.. Dan Ku Ketahui Akan Kelasnya.. Semuanya Ku Ketahui Melalui Gambar Kelas Milik Kawan Ku Sendiri..Tak Sangka Dia Sekelas Dgn Roomate Kawan Baik Ku..Hms...Harapan Dan Jalan Nampak Makin Terbuka...Entah Bagaimana, Setelah Pelbagai Cara Difikirkan...Maka, Aku Bertekad Juga Untuk Memberi Surat Itu Sendiri...Aku Perhatikan Jadual Waktu Kelasnya...Kerna Aku Mahu Menunggunya Sebaik Sahaja Dia Ingin Pulang Ke Asrama...Hms...Aku Yakin, Surat Ini Pasti Akan Diberi Juga Kepadanya..

Bermulalah Sesi Menunggu Kehadirannya Lalu..Menunggu Aku Di Laluan Yang Kebiasaannya Akan Dilalui Pelajar Untuk Pulang Ke Asrama.. Menunggu Dengan Penuh Debaran...Sambil Hati Ini Berdoa.."Ya Allah... Andai Caraku Dan Niatku Ini Benar, Permudahkanlah Ya Allah"... Dan.... Tiba Masanya...Ku Lihat Kelibat Raut Wajahnya...Berjalan Dengan Penuh Perlahan... Tapi... Alamak!!!!.. Ramainya Kawan Dia...Mahu Saja Terbatal Niat Ku Ini...Hilang Terus Semangat Yang Berkobar Kobar Tadi.. Hms..Mungkin Belum Tiba Masa Dan Ruangnya Untuk Aku Memberi Kepadanya...

Tapi Aku Tetap Berjalan Mengekorinya...Bukan Mengekorinya Kerna Mahu Memberi Surat Itu, Tapi Kerna Aku Juga Mahu Ke Asrama Untuk Berehat.. Lama Kelamaan..Kawannya Yang Ramai Itu, Hilang Dipandangan Ku... Mungkin Mereka Tinggal Di Blok Yang Berasingan... Dan, Itu Sahaja La Peluang Yang Aku Perlu Gunakan Dgn Sebaiknya..Ku Lihat, Beberapa Langkah Sahaja Lagi Dia Ingin Memasuki Merentasi Pintu Pagar Blok Asrama Nya...Dan Ketika Itu Lah  Mulut Ku Bersuara...


" Kakak..Kakak...Tunggu Sekejap...."...Kakak Nie Balqis Kan..???.."So, Ini Ada Orang Kasi La Kat Kakak"...Sambil Sambil Menggelabah Mengeluarkan Fail Di Dalam Beg...Terkejut Dia Melihat Fail Yang Terukir Namanya Itu... "Eh..Sape Yang Kasi Nie Dik???"...Jawabku.."Kakak Bukak La Dulu... Kat Dalam Tu Ade Tulis Kot Sape Yg Kasi"....Kata Ku Sambil Berlalu Pergi.... Fuhhhh.. Lega.... Dan Boleh Gila Rasenya Tadi...



Dan Sejak Itu...Terjalinlah Hubungan Antara Aku Dengan Balqis...Bukan Hubungan Cinta, Tapi Hubungan Sebagai Seorang Rakan Dan Teman...Aku Akui, Lama Kelamaan, Aku Menyimpan Sedikit Harapan Padanya..Bukan Aku Berharap Agar Dia Akan Menjadi Kekasihku..Tapi Aku Berharap Agar Dia Tahu, Yang Aku Sanggup Menunggunya Suatu Hari Nanti... Menunggunya Supaya Aku Mampu Menjadikannya  Sebagai Seorang Wanita Yang Akan Aku Kasihi Kelak...

Sebenarnya, Perasaan Kasih Yang Hadir Ketika Itu , Bukan  Mahu Mengheretnya Ke Dalam Lamunan Cinta Bersama Sama Diriku...

Tapi, Perasaan Kasih Yang Hadir Ketika Itu Lebih Kepada Perasaan Ku Yang Ingin Melihat Wanita Sepertinya Sentiasa Dilindungi..Dilindungi Oleh Benteng Al-Haya Yang Kukuh..Agar Dia Mampu Menjadi Seorang Wanita Yang Tinggi Nilai Keperibadiannya...

Aku Akan Pastikan Hubungan Yang Terjalin Itu Sentiasa Berada Di Landasan Yang Betul..Mematuhi Segala Syariatullah..Agar Kami Tidak Lalai Dan Leka Hingga Terjatuh Ke Dalam Jurang Cinta Nafsu Yang Menyesatkan..Aku Hiasai Perhubungan Itu Dengan Perbincangan Ilmiah..Aku Berkongsi Segala Ilmu Dan Nasihat Bersamanya...

Setiap Hari, Aku Luangkan Masa Untuk Ku Menulis Diari Kehidupanku.. Diari Yang Akan Ku Persembahkan Untuk Tatapan Balqis..Diari Yang Lebih Menjurus Kepada Perbincangan Ilmu Ku Dengan Si Dia..Yela, Ilmu Ini Ibarat Binatang Yg Buas..Dan Ia Perlu Di Ikat Dgn Sekuat Kuatnya..Maka, Catatan Itulah Ikatan Yang Paling Kuat Untuk Mengikatnya.. Ku Lakukan Semua nya Kerna Ku Sedar Akan Keadaan Diri ini Ketika Itu...Terkadang Ku Terlupa Tentang Pengisian Di Dalam Khutbah Jumaat...Terkadang Ku Terlupa Tentang Pengisian Di Dalam Majlis Majlis Ilmu Yang Aku Sertai..Jadi, Ku Jadikan Catatan Diari Ku Itu Sebagai Satu Tugasan Yang Perlu Aku Persembahkan Kepada Balqis..Agar Aku Mampu Mengingati Segala Ilmu Yang Ku Pelajari Itu, Seterusnya Berkongsi Ilmu Itu Bersama Seorang Wanita Yang Aku Kasihi..

Perbualan Ku Dengannya Di Telefon Begitu Ku Awasi..Agar Perbualan Yang Terjadi Itu Tidak Membawa Kelalaian...Biarlah Perbualan Yang Terjadi Itu Membawa Manfaat Kepada Keduanya..Terkadang Ku Perdengarkan Alunan Surah Al-Mulk Kepada Balqis Sebelum Matanya Terlena...Bukan Niatku Ingin Menunjuk Nunjuk Segala Amalan Kebaikan Ku Kepadanya..Tetapi Aku Jadikan Amalan Itu Sebagai Titik Mula Untuk Ku Istiqamah Di Dalam Beramal..Walau Ku Tak Mampu Menghubungi Nya, Segala Amalan Ku Itu Tetap Perlu Ku Teruskan...Kerna Bukan Ku Lakukan Semua Itu Kerana Balqis Semata Mata..Tapi Ku Lakukan Semua Itu Atas Dasar Kesedaran Diri.. Sedar Terhadap Keadaan Diri Ini Yang Semakin Lama Semakin Merasa Rapuh Dan Lemah Dalam Memperjuangkan Nilai Sebuah Istiqamah Di Dalam Beribadah..

Ku Jadikan Perasaan Kasih Ku Padanya Sebagai Satu Sumber Inspirasi Di Dalam Kehidupan Ku Ketika Itu..Ku Jadikan Perasaan Kasih Ku Itu Sebagai Jalan Atau Pendorong Untuk Ku Memperbaiki Diri  Ini..Untuk Ku Kembali Merasai Betapa Indahnya Dan Manisnya Bila Ibadah Itu Dihiasi Dgn Penuh Istiqamah...

Dan.....Satu Ketika...Aku Di Kejutkan ...Balqis Tidak Sanggup Berkawan Dengan Ku Lagi...Katanya, Dirinya Tidak Sesuai Berkawan Dgn Diriku... Dirinya Tidak Layak Berkawan Dengan Diriku..Dia Mengatakan Diriku Terlalu Baik Untuk Dirinya..Hms... Berkali Kali Ku Perjelaskan Kepadanya... Diriku Bukannya Seorang Yang Baik.,Tetapi Aku Sedang Berusaha Berubah Untuk Memperbaiki Diri Ini..Tapi...Akhirnya Aku Akur Dan Terpaksa Menerima Segala Keputusannya...


Tidak Kecewa????..Tipulah Andai Ku Kata Diriku Tidak Kecewa...Memang Perasaan Kecewa Itu Ada, Tapi Aku Cuba Untuk Redha Atas Segala Yang Telah Di Taqdirkan Itu..

bersambung...

1 comment:

  1. macam sedih je ending dia.. tapi mmg itu selalu alasan yg diberi bila nak putus.. menyatakn kita xlayak tuk dia.. dia terlalu baik, xsesuai dgn kita.. urm..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...